Przyczepność na mokrej nawierzchni – klasy przyczepności opon
Bezpieczeństwo podczas jazdy to podstawa! Elementem, który w dużej mierze za nie odpowiada, są opony, dlatego ich jakość i specyfikacja są tak istotne. Szczególne wyzwanie stanowi dla nich jazda po mokrej nawierzchni – to, jak będą sobie radziły w obliczu intensywnych opadów, zależy od ich klasy przyczepności. Jakie wyróżniamy klasy przyczepności i czym się od siebie różnią? Dowiedzmy się!
Co wpływa na przyczepność opon?
Poziom przyczepności opon na mokrej jezdni zależny jest od kilku kluczowych czynników. Na ich podstawie dokonuje się oceny klasy przyczepności.
Rzeźba bieżnika
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak ogromny wpływ na przyczepność opony ma układ rowków, lameli i bloków na jej powierzchni. Układ ten ma za zadanie zoptymalizować ogumienie pod kątem różnych warunków panujących na drodze. Właśnie dlatego jedne opony bardziej sprawdzają się na suchej nawierzchni, inne zaś na tej pokrytej wodą, śniegiem czy lodem. Właściwie dobrana rzeźba bieżnika zapewnia lepsze odprowadzanie wody, a co za tym idzie – większą odporność na śliskość nawierzchni.
Mieszanka gumowa
Materiał, z którego wykonana jest opona, również ma ogromny wpływ na jej przyczepność i zachowanie w różnych warunkach pogodowych. Odpowiednio dobrana mieszkanka gumowa sprawi, że opona będzie odpowiednio zachowywać się na różnych powierzchniach i w różnych temperaturach. W przypadku niskich temperatur, o wiele bardziej sprawdza się ogumienie wykonane z mieszanek miękkich. Opony „twarde” lepiej zachowują się na suchej powierzchni, niepokrytej lodem czy wodą.
Poziom ciśnienia
Oprócz sposobu wykonania opony należy zwrócić również uwagę na odpowiednie ciśnienie w kołach. Zapewnia ono równomierny kontakt opony z nawierzchnią, co odpowiada za jej przyczepność, szczególnie podczas hamowania i jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Ciśnienie nie powinno być ani za niskie, ani za wysokie, gdyż może to znacznie utrudniać jazdę!
Klasy przyczepności opon
Na rynku dostępnych jest 5 klas przyczepności opon: A, B, C, D oraz E. Im dalsza litera w alfabecie, tym gorsza klasa przyczepności opony. Różnią się one od siebie średnią długością drogi hamowania.
Klasy przyczepności prezentują się następująco:
- Klasa przyczepności A – droga hamowania wynosi około 3 metry,
- Klasa przyczepności B — droga hamowania wynosi około 5 metrów,
- Klasa przyczepności C — droga hamowania wynosi około 7 metrów,
- Klasa przyczepności D — droga hamowania wynosi około 12 metrów,
- Klasa przyczepności E — droga hamowania wynosi około 18 metrów.
Rodzaj opon a przyczepność na mokrej nawierzchni
Jak opony letnie, zimowe i całoroczne zachowują się na mokrej nawierzchni? Ponownie, wiele zależy od ich klasy i, co ciekawe, temperatury! Dla przykładu opony letnie oferują dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni, pod warunkiem że temperatura wynosi ponad 7 stopni. Gdy ta spada poniżej tej wartości, wówczas mieszanka gumowa, z której jest wykonana opona, twardnieje, co zmniejsza przyczepność. Podobnie dzieje się w przypadku opon zimowych, stworzonych wręcz do jazdy po mokrej i śliskiej drodze – jeżeli temperatura jest za wysoka, przyczepność znacznie się zmniejsza.
Opony całoroczne stanowią kompromis między oponami letnimi i zimowymi. Zapewniają przyzwoitą przyczepność, jednak nie do końca mogą się sprawdzać w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Oferta opon w sklepie Arko w Częstochowie
Hurtownia i sklep motoryzacyjny Arko oferuje szeroki wybór opon dla klientów z Koziegłów czy Częstochowy. W asortymencie znajduje się ogumienie zimowe, letnie, całoroczne, o różnych klasach przyczepności. W sklepie czekają doświadczeni specjaliści z zakresu motoryzacji, którzy służą pomocą i radą w doborze odpowiednich opon!